Undersøgelse, diagnostik og tandrensning

Når du kommer som ny patient til os i Ågade, vil vi typisk afsætte god tid til vores indledende undersøgelse af dit tandsæt. Vi vil gerne lære dig at kende som person, vi spørger ind til dit almene helbred og dit medicin forbrug. Herefter kigger vi på dit tandsæt, mund, slimhinder, tandkød og bidforhold. Vi danner os et overblik over dine behov, og laver sammen med dig en plan for, hvordan vi kan hjælpe netop dig til at bevare et godt og funktionsdygtigt tandsæt.

Ikke to patienter er ens og ved den første undersøgelse fastlægger vi en kurs for dig.

Vi anbefaler efter behov regelmæssige tandeftersyn herefter, typisk 1-2 gange årlig, nogle med udtalt mundsygdom, måske endog 3-4 gange årligt. I forbindelse med det almindelige eftersyn anbefaler vi ofte, at vi tager et sæt røntgenbilleder (bitewings) af dine kindtænder. Afhængig af, hvordan dine tænder sidder i munden og din sygdomsaktivitet, anbefaler vi typisk røntgenoptagelser (bitewings) ca. hvert 3. år. Ved en almindelig regelmæssig undersøgelse undersøger tandlægen eller tandplejeren din mund, tjekker for slimhindeforandringer i mundhulen, dit kæbeled og kæbemuskler, tænderne undersøges for huller og slid, tandkødet gennemgås for tegn på tandkødsbetændelse eller parodontitis.

Ved at følge din tandlæges anvisning for de regelmæssige eftersyn, forbedres din chance for at opretholde et funktionsdygtigt tandsæt livet ud.  De regelmæssige eftersyn giver os nemlig muligheden for hurtigt at kunne indsætte den rigtige behandling hvis der opstår sygdom, så risikoen for at du mister dine tænder mindskes.

Som regel foretages en almindelig tandrensning samtidig med undersøgelsen. Her renses tænderne for tandsten og poleres efterfølgende for at fjerne misfarvninger og plak.  Der kan også tilbydes en individuel forebyggende behandling, hvis det skønnes, at du kan have glæde af at få vist hvordan du bedst selv passer på dine tænder derhjemme.

I Tandklinikken Ågade er du som patient tilknyttet en fast tandlæge og en fast tandplejer. De regelmæssige undersøgelser foretages primært af tandplejeren, men mindst hver 2. år tilses du af en tandlæge.