Parodontitis behandling

Hos os siger vi: ”Din tandplejer er livsvigtig”
Vi mener at din tandplejeraftale er den vigtigste aftale, du har for din sundheds skyld.

I Tandklinikken Ågade varetages parodontitis behandling primært af vores 2 dygtige tandplejere i tæt samarbejde med tandlægerne.

Tandplejerne er specialuddannet til behandling af tandkødsproblemer og forebyggelse af udviklingen af disse.

Parodontitis, tidligere kaldet parodontose eller tandkødsbetændelse, er en almindelig tandsygdom, der rammer mange mennesker. Det er en betændelsestilstand i tandkød og kæbeknoglen, der omgiver tænderne, og den fører til skade på tandkødet og knoglen, der holder tænderne på plads. Nogle kalder sygdommen for de løse tænders sygdom, og parodontitis kan føre til tandtab, hvis det ikke behandles.

De fleste patienter mærker i starten ikke mange symptomer på deres parodontitis, der som oftest diagnosticeres af tandplejeren ved de regelmæssige eftersyn. Tandplejeren konstaterer, at tandkødslommen (i fagsprog kaldet pochen) omkring tanden er fordybet, tandkødet bløder og er rødt og hævet. Der kan også være ømhed, og tit kommer der en dårlig lugt eller smag fra det betændte tandkød. Sygdommen kan være lokal omkring enkelte tænder eller mere generaliseret udbredt. Det er tit en overraskelse for patienterne, at de har parodontitis, fordi de ikke har symptomer, men behandles sygdommen ikke i tide, vil den udvikle sig, og patienten vil efterhånden opleve, at tænderne bliver løse, svære at tygge med og ømme.  Der kan også opstå lokale tandbylder, som er smertefulde.

Parodontitis kan heldigvis både forebygges og behandles med god mundhygiejne og regelmæssige hyppige tandplejerbesøg (tit ses patienten hver 3. måned), hvor der foretages grundig rensning af tandkødslommerne. Det er vigtigt at børste tænderne mindst to gange om dagen og bruge tandtråd eller interdentalbørster til at fjerne plak og madrester mellem tænderne. Tandplejeren vejleder og underviser patienten om hvilken metode, der er bedst egnet for den enkelte patient.

De senere år er der påvist en tydelig sammenhæng mellem parodontitis og andre inflammatoriske almene sygdomme, fx hjerte-kar sygdom, diabetes, leddegigt og demens, som ubehandlet parodontitis kan forårsage og forværre. Også derfor er det meget vigtigt, at du tager din parodontitis diagnose alvorligt og får den behandlet. Derfor siger vi: ”Din tandplejer er livsvigtig.”

Hvis du har symptomer på parodontitis eller er bekymret for dit tandkød og tænder, kan du kontakte din tandlæge for en undersøgelse og behandling. Det er vigtigt at behandle parodontitis i tide for at forhindre yderligere skade og bevare dine tænder og sundhed på lang sigt.