Patient sygdomme og medicin oplysninger

I Tandklinikken Ågade går vi meget op i dit velbefindende og det er meget vigtigt at vi har oplysninger om din helbredstilstand – det gælder også selvom du ikke umiddelbart tror det har betydning. Vi vil f.eks. gerne vide om du har diabetes, hjertesygdomme, knogleskørhed, mm, samt om du har allergier. Dette er vigtigt for at tandlægen kan vide, om der er noget der kan påvirke din behandling i tandlægestolen,  – f.eks. for at undgå evt. dobbelt medicinering, allergiske reaktioner, blødninger og andre utilsigtede helbredsmæssige komplikationer i forbindelse med tandbehandling.

Det er derfor også vigtigt at vi ved hvilken medicin du tager. Nogle former for medicin øger nemlig risikoen for at udvikle tandsygdommen, mens andre former for medicin har stor indflydelse på, hvordan du reagerer på at få lokalbedøvet en tand. F.eks. hvis du tager blodfortyndende medicin, så nedsættes blodets evne til at størkne, som kan give et blødningsproblem ved f.eks. fjernelse af visdomstand, og hvis man har forhøjet blodtryk og ikke er velreguleret, så kan du få et ildebefindende i tandlægestolen, ved brug af lokalbedøvelse. Der er også utrolig mange typer medicin som giver mundtørhed som bivirkning, f.eks. medicin mod psykiske sygdomme, allergi og forhøjet blodtryk. Mundtørhed giver øget risiko for at få huller i tænderne og infektioner i tandkød. Hvis du får medicin som giver dig mundtørhed er de gode råd at drikke en masse vand, tygge sukkerfrit tyggegummi, at bruge en god fluortandpasta og så komme hyppigt til kontrol hos tandlægen.